الأحد، 5 مايو 2013

ماذا تفعل اثناء المقابلة الشخصية




في حاجات لازم تعملها خلال المقابلة واشياء من مصلحتك ألا تفعلها
فعليك أن :
-  تكون بشوش ..وابتسم لمن سيقابلك وانظر الى عينيه وانت بتلقي التحية عليه
لو الشخص مد ايده للسلام سلم عليه وماتبدأش انت بالسلام ممكن هو يحرجك وحيبقى قاصد يحرجك عشان يشوف رد فعلك ايه, فماتديلوش الفرصة دي وما تمدش ايدك للسلام ...دا بالنسبة للشباب اما البنات فالأحسن ماتمدش ايديها خالص
لو الشخص دا قام وقف عشان يسلم عليك سلم عليه وكل حاجة بس اوعى تقعد قبل ما هو يقعد الاول راعى وانت بتسلم عليه ايدك ما تبقاش تحت ايده ..ولا فوق ايده ..وانما الاتنين قصاد بعض .
لو الشخص كان قاعد وماقامش ماتقعدش قبل ما هو يأذنلك

اجلس منتصب القامة ، وانحن قليلاً إلى الأمام.ولا تتهدل على الكرسي عشان مايبانش اي توتر, تكلم بصوت مسموع,لا تكن مراوغاً في إجابتك,لا تدخن ولا تمضغ أي شئ , ولا تضع رجل على رجل اما هذا الشخص , خليك باصص لعنيه ماتبصش في السقف او للارض مثلا .. لا تمدح نفسك مباشرة إلا إذا دعيت إلى ذلك,احسن حد ممكن تكونه هوا نفسك ما تدعيش حاجات مش فيك وما تقولش حاجات ما حصلتش ...عشان ربنا يوفقك ..بلاش نبتديها بكذب
وشوف النصائح دي أكيد حتفيدك :
 


ليكن مظهرك وموقفك حماسياً وساراً,  لا تتكلم بسرعة زائدة بلغ المعلومات التي ترى أنها تساعدك , أجب بكفاية وعناية على الأسئلة الافتراضية,تجاوب مع طلب التوقف عن متابعة الجواب إذا كان المقابل يبدو غير متحمس ، أو أنه يشعر بالملل .
لا تتطوع لإعطاء معلومات عن عيوبك ونقائصك , إذا أخطأ الشخص اللذي يعمل معك المقابلة  في سؤال تخصص أو فني حاول أن تساعده في الخروج من ورطته .

- طول وانت بتتكلم مع الراجل دا ...ركز على حاجتين اولا توصله الحماس من خلال كلامك  ازاى ؟؟

بانك تتكلم بطبقه صوت واضحة تعلى صوتك فى كلمات وتقلله في  كلمات 
تعمل استرس على الكلمات اللى شايف انها مهمة ولازم يسمعها كويس,
تستعمل ال body language. اللى هيا حركات جسمك 

بس خد بالك منها كويس ..بس يعنى بلاش تزد منها مثلا وتحرك ايدك كتير او تحط ايدك في جيبك لانو دا بيدى انطباع مش كويس
- و في أخطاء كتيرة ممكن تقع فيها اثناء المقابلة الشخصية 
شوف الفيديو دا وانت حتعرفها:

- تذكر أنك حتى إذا لم تحصل على الوظيفة من وظائف متاحة أمامك التي أجريت لك المقابلة الشخصية بشأنها،دي مش آخر الدنيا دي بالنسبة ليك الدخول في تجربة مفيدة. و حضور المقابلات الشخصية يعتبر مهارة متطورة . لذلك ينبغي عليك بعد إجراء المقابلة الشخصية العودة إلى المنزل ومراجعة ما تم خلال المقابلة، ما هي الأمور التي سارت على ما يرام وما هي النقاط التي لم تكن موفقا فيها. سجل ملاحظاتك حول كيفية الإجابة على بعض الأسئلة بشكل مختلف خلال المقابلة الشخصية القادمة، وما هي الأمور غير المتوقعة التي ظهرت خلال المقابلة، ثم ابدأ الاستعداد للمقابلة الشخصية القادمة والله  المستعان.
سنبدأ ننشر في المدونة باذن الله وظائف متاحة في مصر والدول العربية ليعم الخير والاستفادة للجميع ..



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق